Vanaf februari 2024 zullen Gmail en Yahoo hun beleid aanscherpen voor wat betreft het ontvangen van e-mailberichten van externe partijen. Dit heeft gevolgen voor bedrijven die e-mails versturen naar Gmail- en Yahoo-gebruikers. In deze blog zal ik uitleggen wat de nieuwe regels inhouden en wat de gevolgen zijn voor bedrijven.
De nieuwe regels van Gmail en Yahoo hebben het doel om spam te bestrijden en de afleverbaarheid van e-mails te optimaliseren. De volgende drie regels zullen vanaf februari 2024 worden toegepast:
Er moet een makkelijke manier zijn om je uit te schrijven van de e-mail.
Er komt een maximaal aantal ‘spam’ e-mails dat je kunt afleveren bij een e-mailadres.
Alleen geauthentiseerde e-mail berichten worden nog doorgelaten.
Maak het uitschrijven bij commerciële e-mails makkelijker
Het is van groot belang dat gebruikers van Gmail en Yahoo zich met één klik kunnen uitschrijven van e-mails zoals nieuwsbrieven. Bedrijven die e-mails versturen naar Gmail- en Yahoo-gebruikers moeten ervoor zorgen dat hun ontvangers zich met één klik kunnen afmelden voor commerciële e-mails. Bovendien moeten ze afmeldverzoeken binnen twee dagen verwerken. Als verzender betekent dit dat je zult moeten standaardiseren en wellicht ook automatiseren. Maak het uitschrijfproces zo simpel mogelijk. Verwerk je uitschrijvingen nog handmatig? Dan is het verstandig om eens te gaan kijken of je middels formulieren of wat automatiseringen een e-mailadres kunt uitschrijven van jouw nieuwsbrief of e-mailcampagnes.
Beperk het aantal verstuurde berichten
Als tweede aanscherping stelt de update van Gmail & Yahoo dat er een strikter beleid komt op het aantal af te leveren e-mails aan een adres per dag, in combinatie met de hoeveelheid ‘spam’ die daartussen zit: wat zij noemen de spam rate treshold.
Die spam rate-treshold is niet veel meer dan het officieel maken van wat al lange tijd een aanbeveling van Google is. Google adviseert verzenders om niet boven de 0.3% spam ratio uit te komen om zo afleverproblemen in het algemeen te voorkomen. Die ratio is een algemeen gedeelde best practice, dus dit geldt ook voor e-mails aan Outlook, Apple Mail, en dergelijke. Maar Gmail en Yahoo stellen nu dat dit een duidelijke grens is vanaf februari 2024.
Zorg voor geauthentiseerde mails d.m.v. SPF, DKIM, DMARC
Ten slotte zullen alleen geauthentiseerde e-mails nog doorgelaten worden! Dit betekent dat bedrijven die e-mails versturen naar Gmail- en Yahoo-gebruikers ervoor moeten zorgen dat hun e-mails geauthentiseerd zijn. Dit doe je bijvoorbeeld door gebruik te maken van SPF, DKIM en DMARC.
Wil je weten of jouw domein al gebruik maakt van SFP, DKIM of DMARC records? Controleer dit makkelijk en snel door jouw domeinnaam in te vullen op de website van bijv. MXToolbox.
Dmarc record controle voor domein lanpoint.nl
Samengevat
Bedrijven die e-mails versturen naar Gmail- en Yahoo-gebruikers moeten zich dus voorbereiden op de nieuwe regels die vanaf februari 2024 van kracht zijn. Het is van belang om ervoor te zorgen dat ontvangers zich met één klik kunnen afmelden voor commerciële e-mails, dat het aantal af te leveren e-mails aan een adres per dag niet te hoog is en dat e-mails geauthentiseerd zijn.
Door deze regels te volgen, kun je ervoor zorgen dat e-mails niet als spam worden gezien en dat ze afgeleverd worden bij de ontvanger.
Hulp nodig?
Hulp nodig om te bekijken of jouw domeinnaam wel is voorzien van SPF, DKIM en DMARC records? Neem dan vrijblijvend contact op via 0561-700228 of via het contactformulier.
Hallo! Welkom bij Lanpoint. Mijn naam is Freddy Bosma, en ik help je graag verder met je vraag of probleem op ICT-gebied. Hoe kan ik je vandaag van dienst zijn?
Gmail en Yahoo voeren wijziging door in hun e-mailbeleid!
Vanaf februari 2024 zullen Gmail en Yahoo hun beleid aanscherpen voor wat betreft het ontvangen van e-mailberichten van externe partijen. Dit heeft gevolgen voor bedrijven die e-mails versturen naar Gmail- en Yahoo-gebruikers. In deze blog zal ik uitleggen wat de nieuwe regels inhouden en wat de gevolgen zijn voor bedrijven.
De nieuwe regels van Gmail en Yahoo hebben het doel om spam te bestrijden en de afleverbaarheid van e-mails te optimaliseren. De volgende drie regels zullen vanaf februari 2024 worden toegepast:
Maak het uitschrijven bij commerciële e-mails makkelijker
Het is van groot belang dat gebruikers van Gmail en Yahoo zich met één klik kunnen uitschrijven van e-mails zoals nieuwsbrieven. Bedrijven die e-mails versturen naar Gmail- en Yahoo-gebruikers moeten ervoor zorgen dat hun ontvangers zich met één klik kunnen afmelden voor commerciële e-mails. Bovendien moeten ze afmeldverzoeken binnen twee dagen verwerken. Als verzender betekent dit dat je zult moeten standaardiseren en wellicht ook automatiseren. Maak het uitschrijfproces zo simpel mogelijk. Verwerk je uitschrijvingen nog handmatig? Dan is het verstandig om eens te gaan kijken of je middels formulieren of wat automatiseringen een e-mailadres kunt uitschrijven van jouw nieuwsbrief of e-mailcampagnes.
Beperk het aantal verstuurde berichten
Als tweede aanscherping stelt de update van Gmail & Yahoo dat er een strikter beleid komt op het aantal af te leveren e-mails aan een adres per dag, in combinatie met de hoeveelheid ‘spam’ die daartussen zit: wat zij noemen de spam rate treshold.
Die spam rate-treshold is niet veel meer dan het officieel maken van wat al lange tijd een aanbeveling van Google is. Google adviseert verzenders om niet boven de 0.3% spam ratio uit te komen om zo afleverproblemen in het algemeen te voorkomen. Die ratio is een algemeen gedeelde best practice, dus dit geldt ook voor e-mails aan Outlook, Apple Mail, en dergelijke. Maar Gmail en Yahoo stellen nu dat dit een duidelijke grens is vanaf februari 2024.
Zorg voor geauthentiseerde mails d.m.v. SPF, DKIM, DMARC
Ten slotte zullen alleen geauthentiseerde e-mails nog doorgelaten worden! Dit betekent dat bedrijven die e-mails versturen naar Gmail- en Yahoo-gebruikers ervoor moeten zorgen dat hun e-mails geauthentiseerd zijn. Dit doe je bijvoorbeeld door gebruik te maken van SPF, DKIM en DMARC.
Wil je weten of jouw domein al gebruik maakt van SFP, DKIM of DMARC records? Controleer dit makkelijk en snel door jouw domeinnaam in te vullen op de website van bijv. MXToolbox.
Samengevat
Bedrijven die e-mails versturen naar Gmail- en Yahoo-gebruikers moeten zich dus voorbereiden op de nieuwe regels die vanaf februari 2024 van kracht zijn. Het is van belang om ervoor te zorgen dat ontvangers zich met één klik kunnen afmelden voor commerciële e-mails, dat het aantal af te leveren e-mails aan een adres per dag niet te hoog is en dat e-mails geauthentiseerd zijn.
Door deze regels te volgen, kun je ervoor zorgen dat e-mails niet als spam worden gezien en dat ze afgeleverd worden bij de ontvanger.
Hulp nodig?
Hulp nodig om te bekijken of jouw domeinnaam wel is voorzien van SPF, DKIM en DMARC records? Neem dan vrijblijvend contact op via 0561-700228 of via het contactformulier.
Delen
Vind ik leuk:
Categorieën
Laatste berichten
Wat is een Wifi meting en waarom
07/05/2024Waarom Werkplekbeheer een Slimme Keuze is
29/04/2024Waarom Microsoft 365 beveiliging?
12/03/2024